Sponsorer

Log ind

Hvem er online

There are currently 0 users online.

You are here

En lørdag på vandet.

Lene Sands billede

Det hele startede da vækkeuret ringede kl 6:45, ikke noget der falder i god jord hos undertegnede, men hva’ vi skulle på dykkertur. Aftalen var at der var afgang kl. 8:30 fra Mommark.
Vi havde aftalt en tur til Langelandsbæltet, 1 dyk på M36 og 1 dyk på Island.
Jeg var nok mest nervøs for brændstof forbruget – rygterne ville at der var brugt 90 liter på en tur til Ærøfærgen og den her tur var jo MEGET længere. Båden var tanket op og og vi havde 65 liter med i dunke. Afsted det gik. (Backup plan var tankning i Bagenkop)
Vi havde snakket om at holde omdrejningerne nede, for at ’spare’ på bezinen. Så motoren blev sat til 4000-4100 omdrejninger som er lig med 20-21 knob. Fin fart taget ’læsset i betragning.
Vi kom afsted lige et par minutter i 9, i regnvejr og fuldstænding blank vand. Første delmål var sydspidsen af Ærø – skulle lige checke en position, have kaffe og Janni’s gode rababer muffins og checke benzin. Alt var fint, untagen positionen. Afsted igen – nu mod sydspidsen af Langelang. Lige ’rundt omhjørnet’ ligger M36 også kaldet ’Den omvendte’. Da vi kom derover var der allerede en båd med dykkere i vandet og 2 både kom susende samtidig med os. Vi snakkede lidt med de andre, som også havde set at strømmen skulle tage til omkring middag.
Nå men vi besluttede at der ikke var plads til os og forstatte over til Island, som ligger på den anden side af sejlrenden.
Kl. 11:00 hoppede Anker og Michael i vandet. Der var lidt strøm men ned kom de. 5 minutter senere kom Anker op igen – han var våd. Manden havde været ved at reparere dragten og havde tydeligtvis ikke gjort det ordentligt, øv øv øv. Nå men Janni og jeg fik tisset af og kom i udstyret. Ned af torvet gik det – ned til Michael, som vi mødte, da han kom tilbage til bundtorvet. Han smuttede op og Janni og jeg fortsatte. Det er nogle ordentlige vrag, derovre. Vi tog en tur rundt og lidt på kryds og tværs og vendte tilbage til bundtorvet efter 30 minutter. Tid til at komme op. Strømmen var taget lidt til og vores 50 meter torv var trukket helt ud og vraget ligger kun på 22 meter.
Da vi kom op var solen ved at bryde igennem – dejligt med lidt varme. Vi besluttede at sejle tilbage til M36 for at se om de andre var væk. Stille rolig tur på under 1 sømil, så der blev ’tøffet’ samtidig med at madpakkerne blev pakket op.
De andre var selvfølgelig ikke væk – øv. Nå men strømmen skulle tage til på vestsiden af Langelandsbæltet, så beslutningen blev Binz længere østpå. Afsted det gik, ca. 3 sømil.
Ved ankomsten lå en lille båd med UV jægere. Vi fik en snak og kastet loddet. Anker fik en anden handske på og hoppede i baljen for at checke, men nej ærmet var stadig utæt. Så Michael, Janni og undertegnede gjorde os klar og smuttede ned på de ca. 15 meter Binz ligger på. Vi tog en tur rundt på vraget og beundrede de MEGET store torsk som stod rundt omkring. Flot dyk og nærmest ingen strøm. Efter næsten 40 minutter kom vi op til fuld solskin men også en lille smule mere vind, heldigvis fra østsydøst.
Så var det bare hjemad. Anker havde hældt 20 liter benzin på og jeg havde snakket med Lars og fundet ud af at båden har en flowmåler. Den fik vi fundet og testet lidt. Med ca. 4000-4100 omdrejninger bruger vi, med fuldt læs, ca. 20-22 liter per time – når der bare bliver givet lidt mere gas stiger den hurtigt på til 35 liter per time – mener vi gik 5 knob mere. Det kan klart betale sig at holde lidt øje med den. Vi har sejlet ca 80 sømil og brugt 70 liter benzin.
Vi var tilbage i Mommark lidt i fire og efter en hurtig øl hos Karsten gik turen hjem i klubben. Båden skulle vaske grundigt, for vi havde spildt lidt benzin. Båden skinder nu som ny – selv bunden er orange igen.
Tak for en hyggelig tur til Janni, Anker og Michael.

Billeder må komme fra de 2 fotografer.

SSK på Facebook